Translate

"Menulis bukan suka-suka, menulis bukan kerja gila, menulis harus ada rasa; gerak hati ilham Sang Pencipta."

Dalam Mihrab Cinta

Isnin, 2 Mei 2011

Pesta buku memang ada tiap-tiap tahun. Sambutannya amat luar biasa bagi rakyat Malaysia kerana kita dikatakan hanya membaca dua buah buku ilmiah dalam setahun.

Apakah persepsi khalayak apabila kenyataan begitu diutarakan?

Hakikatnya lambakan kitab dan buku yang terjual di pesta buku bukanlah isunya. Tetapi sikap masyarakat yang hanya 'turun padang' apabila harga buku turun mendadak patut direnung dalam-dalam. Seperti jualan murah atau 'sale' di pasar raya, pesta buku dikerumuni hingga 'tidak cukup oksigen'.

Semoga dengan promosi besar-besaran setiap tahun meningkatkan lagi tahap kerajinan dan mutu pembacaan masyarakat Malaysia. Bukan hanya membeli apabila 'jualan hebat' tetapi sentiasa sanggup berkorban demi pembangunan minda dan intelektual.

Moga minat membaca ini tidak bermusim.

Di pesta buku, adik kembar saya sempat bertemu penulis terkenal, Habiburraman (Ketika Cinta Bertasbih). Beliau sempat menurunkan tandatangan dalam sebuah novel dengan tinta penanya dan menulis tarikh 30/4/2011.

Dan novel bertajuk "Dalam Mihrab Cinta" itu kini berada dalam simpanan saya, hadiah daripada adik sempena hari lahir saya - 30 April=)

MHT: Teringin punya novel sendiri.

1 Komentar:

SweeTWIN berkata...

jaga elok2 tau... :D

Catat Ulasan

"Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara."

Buat insan bernama guru, tulus dari nubari... teddybear sorry
Related Posts with Thumbnails