Translate

"Menulis bukan suka-suka, menulis bukan kerja gila, menulis harus ada rasa; gerak hati ilham Sang Pencipta."

Mesir: Hikmah Di Celah Musibah

Khamis, 3 Februari 2011

Menyaksikan perarakan kecil, piket dan mogok di beberapa tempat sekitar musim pilihan raya di Mesir adalah sesuatu fenomena yang biasa dijamu mata. Namun, perhimpunan besar-besaran di Kaherah dan bandar-bandar besar dewasa ini adalah sesuatu yang berlaku di luar jangkaan dan tidak disangka-sangka.

Beberapa bulan lalu, bunga-bunganya sudah muncul. Kenaikan harga barang utama seperti tepung dan gula ditambah dengan kemiskinan rakyat hingga merempat memang suatu isu yang boleh mengundang amarah dan sengketa. Ketiadaan pihak yang berwajib dalam memantau hak-hak pengguna mengakibatkan suasana yang rencam menjadi parah dan memeningkan kepala.

3 tahun berkelana di bumi Mesir sudah cukup menggambarkan betapa rakyat kita perlu 'ikat perut' dan tidak boleh bersenang-lenang dalam mencatur hidup sebagai musafir ilmu. Bagi yang meneruskan pengajian lebih daripada tempoh itu pastinya merasai ujian yang lebih getir dan dukacita. Hanya sabar dan redha menjadi bekalan dalam meniti hari-hari yang di sana.

Berita yang mengejutkan dunia kini pasti menggusarkan hati sesiapa terutama yang mempunyai sanak saudara dan rakan taulan di sana. Namun, jangan mudah membuat spekulasi yang tidak berasas kerana orang-orang kuat di Malaysia pasti akan mengatur sesuatu rancangan yang munasabah untuk kemaslahatan bersama.

Memang pada awal, tujuan membawa pulang pelajar Malaysia dianggap sebagai rancangan yang terburu-buru namun apabila melihat situasi yang tidak menentu dan kesanggupan beberapa pihak untuk membantu, menjadikan misi ini suatu yang rasional untuk disegerakan.

Kasihan pelajar kita di sana terpaksa menangguhkan pengajian dan kelak apabila suasana sudah reda (tidak pasti bila) pasti isu wang dan kesedian untuk pulang ke sana semula akan menjadi titik pergolakan dalam jiwa. Bersediakah mereka?

Mulai sekarang berdoalah ke atas keselamatan mereka kerana umat Islam itu bersaudara walau apa jua fahaman yang berceracak di kepala. Anggaplah musibah ini sebagai ujian Allah yang pastinya mempunyai hikmah yang tersembunyi yang tidak dapat dicerna oleh akal manusia.

Saya menyeru kepada sesiapa yang mempunyai maklumat terbaru tentang situasi pelajar kita di sana bolehlah berkongsi di sini.

MHT: Persinggahan mereka di Jeddah sebelum pulang ke Malaysia nanti mungkin menjadi rezeki untuk menjejaki tanah suci Mekah dan Madinah insya-Allah. Siapa tahu bukan? Maha suci Allah.

1 Komentar:

Mohd Syukri berkata...

semoga rakyat kita disana selamat...ayuh muslimin & muslimat bermohon kepada Allah agar suasana disana kembali pulih.

Catat Ulasan

"Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara."

Buat insan bernama guru, tulus dari nubari... teddybear sorry
Related Posts with Thumbnails