Translate

"Menulis bukan suka-suka, menulis bukan kerja gila, menulis harus ada rasa; gerak hati ilham Sang Pencipta."

Peperiksaan Pelajar Mesir

Ahad, 6 Februari 2011

Alhamdulillah kini sahabat-sahabat kita dari Mesir sudah berada di Jeddah. Dilaporkan kira-kira 3615 orang sudah meninggalkan Mesir dan berada di bawah pemerhatian Lembaga Tabung Haji dan sedang menunggu masa untuk dibawa pulang ke Malaysia.

Namun amat menyedihkan apabila memikirkan nasib mereka setelah pulang. Hal ini berikutan keengganan beberapa universiti untuk memanjangkan cuti serta meneruskan jadual peperiksaan seperti di daerah Zaqaziq. Pasti sulit untuk para pelajar kita yang telah pulang ke Malaysia untuk mempersiapkan diri bagi menghadapi peperiksaan dalam situasi sebegini.


Suatu masa dahulu, Rasulullah pernah berada dalam situasi yang genting apabila sering dihina oleh orang Kafir malah mereka mendakwa Nabi telah ditinggalkan oleh Allah berikutan terhentinya wahyu sementara waktu. Sesungguhnya Allah berbuat demikian adalah untuk menguji sejauh mana kebergantungan Nabi Muhammad dan umat Islam terhadap kekuasaan Allah.

Dakwaan Orang Kafir tersebut telah menyebabkan nabi berdukacita. Namun, kuasa Allah mengatasi segalanya. Perhatikan kalam Allah yang mulia:


1. Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?,
2. Dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu,
3. Yang memberatkan punggungmu[1584]?
4. Dan kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu[1585],
5. Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,
6. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
7. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain[1586],
8. Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.
Nota:
[1584] yang dimaksud dengan beban di sini ialah kesusahan-kesusahan yang diderita nabi Muhammad s.a.w. dalam menyampaikan risalah.
[1585] meninggikan nama nabi Muhammad s.a.w di sini maksudnya ialah meninggikan derajat dan mengikutkan namanya dengan nama Allah dalam kalimat syahadat, menjadikan taat kepada nabi termasuk taat kepada Allah dan lain-lain.
[1586] Maksudnya: sebagian ahli tafsir menafsirkan apabila kamu (Muhammad) telah selesai berdakwah. Maka beribadatlah kepada Allah; apabila kamu telah selesai mengerjakan urusan dunia, maka kerjakanlah urusan akhirat, dan ada lagi yang mengatakan: apabila telah selesai mengerjakan solat berdoalah.
Surah Al-Insyirah, ayat 1-8. Perhalusi makna dan tenangkanlah jiwa. Tatkala kita dilanda musibah, ingatlah Allah tidak pernah melupai kita. Bahkan kita yang sering kali alpa.
Antara sumber maklumat untuk dirujuk adalah laman web JABATAN PENUNTUT MALAYSIA KAHERAH [klik JPMK], PERSEKUTUAN MELAYU REPUBLIK ARAB MESIR [klik PMRAM], Persatuan Perubatan Mesir [klik Medic Mesir] dan Wisma Putra Malaysia [klik Wisma]. Tetapi saya tidak dapat menjamin jika laman-laman ini tidak diperbaharui [update].Sesiapa yang mempunyai informasi diharap dapat berkongsi di sini.

MHT:
Susah = (Sabar + doa + syukur) = Kesenangan dari Allah.

0 Komentar:

Catat Ulasan

"Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara."

Buat insan bernama guru, tulus dari nubari... teddybear sorry
Related Posts with Thumbnails