Translate

"Menulis bukan suka-suka, menulis bukan kerja gila, menulis harus ada rasa; gerak hati ilham Sang Pencipta."

Hujan Dari Malaysia

Jumaat, 10 Disember 2010


Bukan mudah.
Hampir 2 minggu saya mencumbui udara dan memesrai iklim khatulistiwa, baru hari ini saya punya masa dan semangat untuk menyuburkan kembali tapak blog ini untuk tatapan pembaca. [Tidak pasti berapa ramai yang membelek dan membaca persuratan digital saya di sini]

Matahari yang bersinar cemerlang, panas dan terik menyambut saya dan sahabat senior [Humair] ke bumi tercinta Malaysia 30 November lalu. Cuaca yang begitu kontra dengan bumi Mesir yang sedang diulit hawa dingin membuatkan tubuh terasa janggal.

Seminggu saya berlawan dengan waktu. Seminggu akal saya 'keliru' untuk menyesuaikan diri dengan masa dan keadaan. Seminggu saya berlawan dengan diri sendiri demi menyahut sebuah entiti bernama 'semangat'. Seminggu saya cuba memadam rindu dengan bumi Mesir.

Selepas 3 tahun tidak pulang, hari ini tidak boleh tidak saya harus menjerit dan berkata, "aku sekarang berada di Malaysia!!"

Babysitter.
Ya, saya sudah kerja; jika ada yang bertanya. Menjaga anak buah dan membantu kerja-kerja rumah adalah latihan dan tanggungjawab sambilan saya sekarang sebelum menjawat apa-apa jawatan yang dipohon. Bukan mudah. Kesabaran tahap kritikal amat diperlukan. Tersalah strategi emosi anda akan berubah. Tetapi jika anak-anak ini pulang ke rumah ibubapa mereka, saya akan rasa sunyi. Aduhai...(**.) Tolong saya!

Musim Hujan.
Sekarang musim hujan. Situasi yang anda akan tunggu-tunggu kala bergelandang di perlembahan Nil. Jaga kesihatan adalah perkara utama harus saya dahulukan. Tetapi keutamaan solat dan dakwah tidak harus saya ketepikan. Dakwah untuk diri sendiri dan keluarga. Malah masyarakat amat memerlukan saya. Tolong ingatkan saya!

Justeru, kepada sahabat-sahabat di Mesir, bersedialah. Masyarakat sedang menanti anda. Terima kasih kepada semua yang telah menjadi sahabat susah dan senang sepanjang keberadaan saya di Bumi Mesir. Teruskan usaha dan selamat berjuang!

1 Komentar:

Seorang hamba.. berkata...

alhamdulillah selamat sampai di kota jiboi tercinta..dah sampai jgn lupe kirim2 sikit..hohoho

Catat Ulasan

"Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara."

Buat insan bernama guru, tulus dari nubari... teddybear sorry
Related Posts with Thumbnails