Translate

"Menulis bukan suka-suka, menulis bukan kerja gila, menulis harus ada rasa; gerak hati ilham Sang Pencipta."

Puasa Bulan Zulhijjah

Sabtu, 13 November 2010

Ini ada kisah tentang puasa yang menjadi amalan Rasulullah.

PERTAMA.
Hafsah Radiallahu 'anha menceritakan, “empat amalan yang tidak ditinggalkan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam iaitu; puasa ‘Asyura, puasa al-‘asyr, puasa tiga hari pada setiap bulan dan solat dua rakaat sebelum subuh.” [Riwayat Imam Abu Daud dan an-Nasai]

Menurut ulama hadis, maksud puasa al-‘asyr dalam hadis di atas ialah hari pertama Zulhijjah hingga hari ke sembilannya. [Soheh Muslim Bisyarhi an-Nawawi, kitab al-I’tikaf, bab Shaumi ‘Asyri Zilhijjah]

KEDUA.
Diriwayatkan oleh Al-Bukhari Rahimahullah, dari Ibnu 'Abbas Radhiyallahu 'anhuma bahawa Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :

"Tidak ada hari dimana amal soleh pada saat itu lebih dicintai oleh Allah dari hari-hari ini, iaitu sepuluh hari dari bulan Zulhijjah. Mereka bertanya, "ya Rasulullah, tidak juga jihad fi sabilillah? Baginda menjawab, "tidak juga jihad fi sabilillah, kecuali orang yang keluar [berjihad] dengan jiwa dan hartanya, kemudian tidak kembali dengan sesuatu apapun".

KETIGA
Imam Ahmad Rahimahullah, meriwayatkan daripada Umar Radhiyallahu 'anhuma, bahawa Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :

"Tidak ada hari yang paling agung dan amat dicintai Allah untuk berbuat kebajikan di dalamnya daripada sepuluh hari (Zulhijjah) ini. Maka perbanyaklah pada saat itu tahlil, takbir dan tahmid."

KEEMPATHari ke-9 Zulhijjah dikenali sebagai hari Arafah. Sabda Nabi:

"Puasa sunat hari Arafah itu menggugurkan dosa setahun sebelumnya dan setahun sesudahnya ." [Riwayat Muslim]

MHT: Sampai-sampaikanlah kepada yang belum mengetahui.

0 Komentar:

Catat Ulasan

"Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara."

Buat insan bernama guru, tulus dari nubari... teddybear sorry
Related Posts with Thumbnails