Follow by Email

Translate

"Menulis bukan suka-suka, menulis bukan kerja gila, menulis harus ada rasa; gerak hati ilham Sang Pencipta."

Cabaran Ramadan Seorang Guru

Ahad, 26 Ogos 2012

Baru beberapa hari Ramadan pergi, tetapi rasa rindu sudah menggunung tinggi. Peluang mengecapi nikmat ibadah di bulan mulia hanya datang setahun sekali. Bukan tidak pernah berpuasa, tetapi cabaran puasa di bulan Ramadan adalah amat besar bagi para pendidik.

1. Bangun sahur dengan harapan mendapat berkat dan kekuatan untuk bekerja. Sementara menanti Subuh, kepala terfikir tentang BBM dan P&P di sekolah.

2. Mesti datang awal ke sekolah. Tidak ada alasan datang lewat kerana Guru Besar dan pengawal keselamatan di pondok jaga pasti tahu bahawa kita sudah bangun awal untuk sahur.

3. Tidak boleh marah-marah dalam kelas kerana murid-murid dan seluruh kakitangan sekolah sedia maklum bahawa kita sedang berpuasa. Jika tidak, mereka akan berkata, "Apalah cikgu, cakap tidak serupa bikin."

4. Bagi guru sekolah agama atau yang mengajar pendidikan Islam pula, setiap tindak tanduk di bulan puasa menjadi perhatian murid-murid. Ingat pepatah Melayu pernah bersuara, 'Jika guru kencing berdiri, murid kencing berlari'.

5. Mengantuk adalah 'menu' utama bagi orang berpuasa. Biarpun tidur orang yang berpuasa adalah ibadah namun anda perlu berhati-hati. Jika tertidur di bilik guru jangan sampai terlepas jadual waktu. Maklumlah, bulan puasa di bilik guru bagaikan sentiasa 'ada malaikat lalu'.

6. Tengah hari adalah waktu yang sangat enak untuk berehat. Adakah waktu tersebut terisi dengan lafaz-lafaz zikir dan manfaat atau perkataan-perkatan hina dan mengumpat?

7. Senyum itu sedekah. Tetapi jika kerap kali murid tidak dapat menyiapkan tugasan di rumah dengan alasan sembahyang terawih dan tadarus di waktu malam, apakah tindakan yang harus dibuat?

8. Bagi guru yang mengajar sepanjang waktu pejabat, yakni sampai lewat petang, pasti anda akan merasai keletihan yang melampau saat pulang dari sekolah.

9. Hilang suara kerana banyak bercakap atau banyak membaca al-quran? Perlu curi-curi masa untuk menelaah al-quran di hari bekerja..

Demikianlah antara cabaran yang telah dan mungkin akan terjadi dalam diari seorang guru. Apa pendapat anda?

0 Komentar:

Catat Ulasan

"Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara."

Buat insan bernama guru, tulus dari nubari... teddybear sorry
Related Posts with Thumbnails