Translate

"Menulis bukan suka-suka, menulis bukan kerja gila, menulis harus ada rasa; gerak hati ilham Sang Pencipta."

Rekod Rancangan Mengajar

Jumaat, 28 Oktober 2011

Tiada hidup tanpa visi. Tidak berjaya misi tanpa rancangan yang jelas. Sebagai seorang guru, mengisi buku rekod rancangan mengajar adalah wajib bagi institusi perguruan di Malaysia. Biarpun buku tersebut adalah hak mutlak guru tetapi terdapat segelintir guru-guru yang mengeluh dan menganggap buku tebal tersebut membebankan untuk diisi.

Sepatutnya buku tersebut ditulis sehari sebelum mengajar, bukan sesudah mengajar. Nama pun 'rancangan mengajar'. Pendek kata, tiada rekod beerti tiada perancangan. Guru yang tiada perancangan yang teliti bakal melahirkan anak murid yang cuai dan tidak bersemangat dalam pelajaran.

Guru bukan sekadar pergi dan pulang sekolah, hujung bulan makan gaji. Tetapi guru yang berjiwa pendidik akan merealisasikan matlamat pendidikan negara iaitu melahirkan generasi yang berintegriti dan berkredibiliti dalam pelbagai lapangan ilmu.

Seperkara yang lebih utama, pendidik yang bermatlamat adalah platform dalam melahirkan pelajar serta murid yang bermoral dan bersahsiah tinggi. Kepada guru-guru, sila semak, adakah anda sudah mengisi buku rekod rancangan mengajar anda untuk esok hari?

MHT: Hanya jauhari mengenal manikam.

1 Komentar:

::alifdalmim:: berkata...

kadang2 menulis lesson plan ni sekadar 'ada' jer..sbb bkn ikut sgt pun..kene ikut keadaaan dan realiti sebenar..nk kejar silibus..dgn cuti..aktiviti itu dan ini..hehe

Catat Ulasan

"Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara."

Buat insan bernama guru, tulus dari nubari... teddybear sorry
Related Posts with Thumbnails