Translate

"Menulis bukan suka-suka, menulis bukan kerja gila, menulis harus ada rasa; gerak hati ilham Sang Pencipta."

BAZAR NOGOGHI 2010

Sabtu, 6 November 2010

















Apa anda TAHU tentang BAZAR?

Menurut Kamus Dewan Edisi Ke-4 BAZAR bermaksud kelompok kedai kecil atau gerai tempat menjual berbagai-bagai jenis barang seperti kain, buku, dan lain-lain.

Kata Kamus Pelajar pula, BAZAR ialah bahagian kota tempat membeli-belah; pasar, deretan atau kelompok gerai tempat menjual berbagai-bagai jenis barang dagangan yang agak murah.

Sekarang anda tahu apa TUJUAN BAZAR?

Apabila gerai jualan dibuka pasti keuntungan akan menjadi keutamaan dan objektif. Tidak ada orang yang membuka kedai dan menjalankan perniagaan untuk rugi. Namun, biarpun begitu anda perlu positif menilai sesuatu dengan lebih matang.

Dalam tempoh 3 hari bermula dari Jumaat hingga Ahad (5-7 November) BAZAR NOGOGHI akan dibuka kepada mahasiswa/wi yang ada di Mesir. BAZAR anjuran Majlis Tertinggi Pengurusan [MTP], Rumah Negeri Sembilan Kaherah [RNSK] akan menyediakan menu yang terbaik untuk para pengunjung.

Apa yang lebih penting, BAZAR kali ini akan mempertemukan anda dengan segenap lapisan wajah dan latar belakang kuliah yang bergelandang di Kota Kaherah. Justeru, matlamat untuk mengaut keuntungan bukan lagi menjadi keutamaan sebaliknya penyatuan ukhuwah itu lebih indah dan bakal menjadi objektif yang ampuh untuk dijadikan visi dan misi BAZAR NOGOGHI.

Saya sangat terkilan dengan beberapa insiden yang terjadi di Bumi Anbia' ini apabila ada dalam kalangan mahasiswa/wi yang memboikot bazar yang pernah dianjurkan oleh kelompok yang bukan daripada 'geng' dan 'persatuan' mereka sedangkan Nabi Muhammad sangat menganjurkan umatnya agar bantu-membantu sesama muslim.

Jika alasan politik menjadikan manusia bermusuhan [termasuk memboikot jualan saudara muslim mereka], maka mereka perlu muhasabah dan menyorot kembali sejarah umat Islam yang pernah diboikot oleh Kafir Kuraish kerana mengikut ajaran Rasulullah. Jika umat Islam enggan menyokong saudara mereka, siapa lagi?

Semoga tema "Berniaga Amalan Sunnah" pada BAZAR NOGOGHI kali ini mampu menyiram hati-hati mereka yang dahagakan nilai UKHUWAH di samping menjadi platform untuk anak-anak Malaysia mengasah bakat kepimpinan dan pengurusan di Mesir, bumi barakah.

Maklumat lengkap layari http://ukhwahn9.blogspot.com

MHT: Datang makan Chicken Chop [hot and spicy] LE8, enak hingga menjilat jari... [dah promosi tak kan tauke tak nak belanja=)

0 Komentar:

Catat Ulasan

"Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara."

Buat insan bernama guru, tulus dari nubari... teddybear sorry
Related Posts with Thumbnails